Personae:
Iacobus, Sapidus.
-
(Prima pars) Mandandi et pollicendi.
Iacobus:
Quaesō ut haec rēs tibī cordī sit. Etiam atque etiam rogō ut hoc
negōtium tibī sit cūrae. Hāc in rē uelim, ut tōtum Sapidum
exserās [tōtō Sapidō utāris]. Sī mē amās, causam hanc
tractābis dīligenter. Hāc in rē quaesō, ut advigilēs. Cūrābis
hanc rem meā causā dīligenter. Sī uērē is es, quem semper esse
tē mihī persuāsī, fac, ut sentiam hāc in causā, quantī mē
faciās.
Sapidus: Dēsine; ego tibī hoc effectum reddam, et quidem propediem. Ēuentum praestāre nōn possum: illud polliceor mihī nec fidem, nec studium dēfutūrum. Cūrābō dīligentius, quam sī mea rēs agerētur: quamquam meam esse dūcō, quae sit amīcī. Faciam, ut in mē quiduīs dēsīderēs citius, quam fidem ac dīligentiam. Tū fac, in utramque dormiās aurem: ego tibī hoc cōnfectum dabō. Tū quiētus estō, in mē recipiō prōuinciam omnem. Gaudeō mihī datam occāsiōnem, quā dēclārem animum in tē meum. Equidem ōrātiōne nihil polliceor, sed rē praestābō, quicquid est amīcī sincērī et ex animō bene uolentis. Nōlim tē lactāre uānā spē. Illud efficiam, ut dīcās, hoc negōtiī mandātum amīcō.
-
(Altera pars) Successus
Sa:
Rēs successit opīniōne melius. Fortūna uōtīs utrīusque fāuit.
Sī fortūna tibī nūpsisset, nōn potuisset esse obsequentior. Rēs
tua et uentīs et amne secundō prōcessit. Vīcit etiam uōta nostra
fortūnae fauentis afflātus. Opīnor, tē litāsse Rhamnūsiae, cuī
sīc ex sententiā cadunt omnia. Plūs impetrāuī, quam fuissem
ausus optāre. Ventīs per omnia secundīs hic cursus nōbīs
perāctus est. Rēs omnis cecidit ex sententiā. Pulchrē nōbīs
cecidit haec ālea. Opīnor, uolāsse noctuam, adeō
fēlīciter exiit nōbīs parum sapienter īnstitūtum.
-
(Tertia pars) Gratiarum actio
Ia.:
Equidem et grātiam habeō et habitūrus sum, quoad uīuam, maximam.
Prō istō tuō in mē officiō parēs agere grātiās uix possum,
referre nēquāquam. Videō, quantum dēbeam tuō in mē studiō.
Nihil mīror; neque enim tū quicquam nouī fēcistī, et hōc magis
dēbeō. Dē istōc tuō in mē officiō amō tē, mī Sapide, ut pār
est, maximē. Quod hāc in causā praestiteris amīcum minimē
aulicum, et habētur ā mē grātia et semper habēbitur. Quod meum
negōtium tibī cordī fuerit, amō tē, et habeō grātiam. Istōc
officiō grātiam inīstī apud mē maximam. Pergrātum est quod
causam meam ēgeris bonā fidē. Ex omnibus officiīs, quae tū
plūrima in mē contulistī, hoc est longē grātissimum. Referre
grātiam parem nēquāquam possum: agere accūrātius, inter nōs
superuacāneum sit: quod ūnum possum, hebēbō, dum uīxerō. Istōc
beneficiō fateor, tibī mē magnoperē dēuinctum esse. Hōc nōmine
plūs tibī dēbeō, quam unquam soluendō esse queam. Hōc beneficiō
arctius mē tibī dēuinxistī, quam ut possim dissoluere.
Obligātiōrem mē tibī reddidistī, quam ut nōmen meum ē tuō
diāriō possim unquam expungere. Hōc officiō mē sīc tuum
reddidistī, ut nūllum mancipium aequē sit in rēbus erī suī. Hāc
rē mē tibī dēuinctiōrem reddidistī, quam ut umquam aes aliēnum
possim resoluere. Plūrimīs nōminibus tibī dēbeō, sed nōn aliō
plūs, quam hōc. Prō mediōcribus beneficiīs agendae sunt grātiae:
hoc māius est, quam ut conueniat uerbīs grātiās agere.
-
(Quarta pars) Responsio.
Sa.:
Aufer mihī ista. Māior est nostra necessitūdō, quam ut uel tū
mihī, uel ego tibī prō ūllō officiō dēbeam grātiās agere.
Nōn contulī hoc in tē beneficium, sed retulī. Mihī quidem abundē
relātam grātiam arbitror, sī grātum est, quod fēcī sēdulō.
Nōn est, cūr mihī grātiās agās, sī prō tot tuīs in mē
beneficiīs nōn uulgāribus hoc officiolī rēpendī. Equidem nihil
laudis mereor; ingrātissimus habendus, sī dēfuissem amīcō.
Quicquid est in rēbus meīs, quicquid meā cūrā praestārī
potest, hoc tam tuum esse dūcitō, quam id, quod est maximē tuum.
Videor mihī beneficium accēpisse, quod nostrum officium bonī
cōnsulis. Prō tantillō officiō mihī tam accūrāte grātiās
agis, quasi nōn multō māiōra tibī dēbeam. Sibī bene facit, quī
bene facit amīcō. Quī bene merētur dē amīcō, nōn dat
beneficium, sed foenerat. Sī ex animō probās officium in tē meum,
fac ūtāre saepius. Ita crēdam, tibī grātum esse, quod fēcī, sī
quotiēns dēsīderābis operam meam, nōn rogēs, sed imperēs, quod
uolēs.
*
Opīnor, tē litāsse Rhamnūsiae : Rhamnūsia est Nemesis, dea
Graeca iūstitiae.
* Opīnor, uolāsse noctuam : Athēniēnsibus ōlim noctuae uolātus uictōriae symbolum habēbātur, quod haec auis Mineruae sacra crēderētur.
* Opīnor, uolāsse noctuam : Athēniēnsibus ōlim noctuae uolātus uictōriae symbolum habēbātur, quod haec auis Mineruae sacra crēderētur.
Ningún comentario:
Publicar un comentario